Sistema Online de Apoio a Congressos do CBCE, VIII Congresso Sulbrasileiro de Ciências do Esporte

Tamanho da fonte: 
METODOLOGÍA COMPARTILHAR DE LA INICIACIÓN DE PARTICIPACIÓN EN VOLEIBOL: LAGUNAS Y AVANCES EN VALORES PARA EDUCACIÓN POR EL DEPORTE
Ana Elisa Guginski Caron, Wanderley Marchi Junior

Última alteração: 2016-08-12

Resumo


Social projects that present sport as a tool for development and education of people and communities have had an increase in the number of shares since the 1990s in Brazilian society. However, the educational benefits attributed to sports practices are questioned by several studies. The Instituto Compartilhar (ic) is a non-governmental organization that develops sport social projects with the mission to promote human development through sports, practicing volleyball and teaching values. So this research is to investigate which are the key elements that contribute to the teaching of values through sports practice and which of these key elements are present in the methodology used by the IC. The scientific literature review and document analysis will be the tools used in this research. As this research is still in development, it is hoped the findings contribute to the improvement in the methodology of other social projects as well as to identify possible improvements in the methodology used by the IC.

Referências


ARMOUR, K. What is sports pedagogy and whay study it? In: ARMOR, K. (Org.). Sport pedagogy: an introduction for teaching and coaching. London: Routledge, 2011. p. 11-23
ALMEIDA, B. S. de; MARCHI JUNIOR, W. Das “origens” do esporte na Inglaterra aos Jogos Olímpicos Idealizados por Coubertin: um olhar da produção acadêmica em língua inglesa. Revista Educação Física UEM, Maringá , v. 26, n. 3, p. 495–504, set. 2015.
BAILEY, R. Evaluating the relationship between physical education, sport and social inclusion. Educational Review, v. 57, n. 1, pp. 71-90, 2005.
BARROSO, A., L., R.; DARRIDO, S. C. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, atitudinal e procedimental. Revista Educação Física UEM, Maringá, v.20, n.2, pp 281–289, 2.trim, 2009.
CASTANHEIRA, M. A. V. Capital Social, Sustentabilidade e Esporte: elementos para a construção de uma educação em valores a partir do esporte voleibol. 2008. 253 f. Dissertação (Mestrado Mustidisciplinar em Organização e Desenvolvimento) – UNIFAE – Centro Universitário Franciscano, Curitiba, 2008.
COAKLEY, J. Youth sports: what counts as “Positive Development”?. Journal of Sport and Social Issues, v.35, n. 3, p. 306-324, 2011.
______. Sports in Society: Issues and Controversies. 11. ed. New York: McGran-Hill Education. 2014.
COALTER, Fred. Sport for development: What game are we playing?. New York: Routledge, 2013.
CORREIA, M. M. Projetos sociais em educação eísica, esporte e eazer: reflexões preliminares para uma gestão social. Revista Brasileira de Ciência do Esporte. Campinas, v. 29, n. 3, p. 91-105, 2008.
DARNELL, S. C.Situating sport-for-development and the ‘sport for development and peace’ sector. In: Sport for Development and peace: a critical sociology. London: Bloomsbury Academic. 2012. Disponível em: . Acesso em: 02 jan. 2016.
ECCLES, J. S.; BARBER, B. L. Student council, volunteering, basketball or marching band: what kind of extracurriculars involvement matters? Journal of Adolescent Research, v. 14, n. 1, p. 10-43, 1999.
EIRAS, S. B. Significado de um projeto social esportivo: o caso do projeto Esporte em Ação - Núcleo Vila Torres. 138f. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2011.
FILLOUX, J. Émile Durkheim. Tradução. Maria Lucia Salles Boudet. Editora Massagana, Recife, 2010.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1996.
GRIGOROWITSCHS, T. O conceito de “socialização” caiu em desuso? Uma análise dos processos de socialização na infância com base em Georg Simmel e George H. Mead. Educação e Sociedade, Campinas, v. 29, n. 102, p. 33-54, jan/abr. 2008.
GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 3, pp. 20-29, 1995.
GOERGEN, P. Educação e valores no mundo contemporâneo. Educação e Sociedade, Campinas , v. 26, n. 92, p. 983-1011, out. 2005.
GOULD, D.; CARSON, S. Life skills development through sport: current status and future directions. International review of sport and exercise psychology, v. 1, n. 1, p. 58-78, 2008.
HIRAMA, L. K. Algo para além de tirar as crianças da rua: a Pedagogia do Esporte em projetos socioeducativos. 2008. 359 f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
HOLT, N. L.; NEELY, K. C. Positive youth development through sport: a review. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte. Las Palmas de Gran Canaria, v. 6, n. 2, 2011.
INSTITUTO COMPARTILHAR. Relatório Anual Atividades 04, 05, 2006. Curitiba, 2007.
______. Relatório Anual Atividades 2011. Curitiba, 2012. Disponível em: . Acesso em: 08 jul. 2015.
______. Relatório Anual Atividades 2013. Curitiba, 2014. Disponível em . Acesso em: 07 jul. 2015.
______. Relatório Anual Atividades 2014. Curitiba, 2015. Disponível em . Acesso em: 01 jul. 2015.
KOH, K. T.; CAMIRÉ, M. Strategies for the development of life skills and values through sport programmes: Review and Recommendations. In: Emerging Trends and Innovation in Sports Marketing and Management in Asia. Editora IGI Global, pp. 241-256, 2015.

LEONARDI, T. J.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R.; SEOANE, A. M. Pedagogia do esporte: indicativos para o desenvolvimento integral do indivíduo. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 41-58, ago. 2014.
LIBÂNEO, J. C. Identidade da pedagogia e Identidade do pedagogo. In: BRABO, T. S. A. M.; CORDEIRO, A. P.; MILANES, S. G. C.(Org.). Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 11-34.
MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R.. Pedagogia do Esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 414-430, jan./mar. 2014.
MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R.. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocução sobre a prática pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 405-418, abr./jun. de 2015.

MARCHI JR, W.; AFONSO, G. F.; MOREIRA, T. S. Análise da Pesquisa “Ex-aluno, por onde você anda?”. Curitiba, 2014. Disponível em: . Acesso em: 05 jul. 2015.
MELO, M. P. de. Lazer, esporte e cidadania: debatendo a nova moda do momento. Movimento, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 105-122, 2004.
MELO, V.A. D; ROCHA JUNIOR, C. P. D. Esporte, pós-colonialismo, neocolonialismo: um debate a partir de fintar o destino (1998). Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas, v. 34, n. 1, p. 235-251, 2012.
ONU. Nações Unidas no Brasil. Esporte como meio para promover educação, saúde, desenvolvimento e paz. 2003. Disponível em:
< http://nacoesunidas.org/agencia/unesco/>. Acesso em: 04 jul. 2015.
PAES, R. R. Educação física escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do ensino fundamental. 1996. 198 f. Tese (Doutorado em Educação)–Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1996.
PAES, R. R.; MONTAGNER, P. C.; FERREIRA, H. B. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.
REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A., J.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte: panorama e análise conceitual das principais abordagens. Motriz, Rio Claro, v.15 n.3 p.600-610, jul./set. 2009.
SANCHES, S. M.; RÚBIO, K. A prática esportiva como ferramental educacional: trabalhando valores e a resiliência. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, pp. 825-842, 2011.
SKINNER, J.; ZAKUS, D. H.; COWEL, J. Development through sport: building social capital in disavantaged Communities. Sport Management Review, v. 11, pp. 253-275, 2008.
SILVEIRA, J. Desenvolvimento humano, responsabilidade social e educação no capitalismo: investigando o programa “Educação pelo Esporte” do Instituto Ayrton Senna. 151f. 2007. Dissertação (Mestrado). Centro de Desportos. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.
SILVEIRA, J. Responsabilidade social, ONGs e esporte: o caso do Instituto Ayrton Senna no Brasil. In: MATIEELO JR, E.; CAPELA, P.; BREIHL, J. (Org). Ensaios Alternativos Latino-americanos de Educação Física, Esporte e Saúde. Florianópolis: Copiart, 2010. p. 55-70.
STIGGER, M. P.; THOMASSIM, L. E. Entre o “serve” e o “significa”: uma análise sobre perspectivas atribuídas ao esporte em projetos sociais. Licere, Belo Horizonte, v. 16, n. 2, 2013.
SZAZI, E. Terceiro setor: regulação no Brasil. 4. ed. São Paulo: Peirópolis, 2006.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, Atlas, 1987.
UNESCO. Carta internacional da educação física e do esporte da UNESCO. 2016. Disponível em :. Acesso em: 07 fev. 2016.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para educação ciência e cultura. 2016. Disponível em: . Acesso em: 07 fev. 2016.
VENDITTI JUNIOR, R.; SOUSA, M. A. Tornando o “jogo possível”: reflexões sobre a pedagogia do esporte, os fundamentos dos jogos desportivos coletivos e a aprendizagem motora. Pensar a Prática, Goiânia, v.11, n. 1, pp. 1-9, 2008.
VIANA, J. A.; LOVISOLO, H. R. Projetos de inclusão social através do esporte: notas sobre a avaliação. Movimento. Porto Alegre, v.15, n. 3, pp.145-62, 2009.

Texto completo: PDF